امروز: چهارشنبه 29 دی 1395
`````

pazandegan 2همایش آموزشی صنف تالارداران و پزندگان کرج یکشنبه 95.9.7 برگزار شد . در این همایش آموزشی آخرین دستورالعمل های انتظامی ،بهداشتی ،مالیاتی و صنفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 درآغاز این گردهمایی صنفی  رضا سلطان محمدی رئیس اتحادیه صنف پزندگان کرج ،ضمن خیر مقدم به حاضران در سخنانی به تاریخچه شکل گیری و تاسیس این اتحادیه صنفی در کرج اشاره کرد و افزود : همراهی و تعامل کلیه همکاران صنفی از اولین روزهای راه اندازی اتحادیه ،همواره تنها حامی و دلگرمی اعضای هیات مدیره جهت پیشبرد امور و رسیدگی به مسائل صنفی اعضاء تحت پوشش اتحادیه بوده است .

وی افزود:همکاران قدیمی به خاطر دارند که در آغاز راه مکان مستقلی برای اتحادیه وجود نداشت و تمام امور مربوط به صنف به صورت سیار انجام می شد تا اینکه با یاری و حمایت شما عزیزان در سال 1373 اولین دفتر اتحادیه به طور مشارکتی با اتحادیه های اغذیه فروشان و کفاشان خریداری شد و فعالیت اتحادیه از آن تاریخ گسترده تر و منسجم تر شد . فعالیت اتحادیه در همان مکان ادامه داشت تا اینکه در سال 1388 و بنابر ضرورت و نظر واحد  اعضاء محترم هیات مدیره تصمیم گرفتیم تا مکان مستقلی را برای اتحادیه تهیه کنیم .این تصمیم با مشارکت و همراهی اعضاء فرهیخته صنف پزندگان جامه عمل پوشید و نتیجه آن خرد جمعی و کار مشارکتی ،خریداری مکان فعلی اتحادیه بود .

سلطان محمدی افزود: خدا را شاکر هستیم که با کمک همکاران زحمتکش خود توانستیم قدمهای بزرگی درراه  اعتلای صنف  پزندگان کرج با حفظ اصول و شرایط کاری برداریم که عواید آن نه تنها شامل تمامی اعضای صنف می شود بلکه دیگر شهروندان و مشتریان نیز از آن بهره مند خواهند شد .

وی در ادامه به برخی مشکلات موجود در صنف اشاره کرد و افزود : هدف از برگزاری این قبیل نشست ها ،آگاهی همکاران صنفی  با قوانین و دستورالعمل های جدید و تلاش در جهت بهبود فضای کسب و کار است که امیدواریم همکاران عزیز ضمن رعایت و توجه به نکات مطرح شده توسط اساتید و کارشناسان مربوطه ،نقش خود را به عنوان یک کاسب متعهد و با اخلاق و مردم دار همچون گذشته نشان دهند تا  از این فرآیند شاهد کاهش مشکلات باشیم .

وی افزود : همانگونه که همکاران گرامی اطلاع دارند یکی از الزامات تالارهای پذیرایی،داشتن آشپزخانه مجهز و تهیه غذا در همان مکان است . بنابراین تهیه غذا از مراکز دیگر جهت برگزاری مراسم مورد تایید اتحادیه نیست و همکارانی که فاقد آشپزخانه هستند بایستی در اسرع وقت نسبت به ساخت آن اقدام کنند. همچنین بر اساس گزارشات واصله ،متاسفانه برخی از تالارهای پذیرایی حاشیه شهر،اجازه برگزاری مراسم مختلط را به مشتریان می دهند که این اقدام بر خلاف قانون و عرف جامعه است .لذا در همین فرصت یادآور می شویم که در صورت مشاهده چنین مواردی ،واحد صنفی متخلف  پلمپ و با متصدی آن برخورد قانونی بعمل خواهد آمد .

وی در ادامه به اهمیت انعقاد قرارداد میان تالار دار با مشتری اشاره کرد و افزود: بسیاری از همکاران گرامی صنف می دانند که درصورت نداشتن قرارداد و بروز مشکلاتی مانند کنسل شدن یک مراسم ،چه مشکلاتی برای هردو طرف بوجود می آید .برای کاهش این قبیل مشکلات و به حداقل رساندن ضرر و زیان ، تنظیم قرارداد متحدالشکل و جامع که تمام موارد در آن قید شده باشد را پیشنهاد می کنیم . لذا چنانچه همکاران با این طرح موافق هستند خواهشمندیم درجهت تنظیم این قرارداد با اتحادیه همکاری نمایند .

سلطان محمدی در ادامه ازعملکرد برخی همکاران در تهیه غذاهای فاقد کیفیت انتقاد کرد و افزود : اعتقاد دارم که  فعالیت اعضای این صنف ،ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت عمومی جامعه دارد . از همین رو رعایت دستورات بهداشتی و استفاده از مواد با کیفیت به منظور تهیه غذای سالم و با کیفیت  جرئی از اصول اولیه  این حرفه هستند که باید از سوی فرد صنفی مورد توجه ویژه قرار بگیرد . اما متاسفانه مشاهده می شود که تعداد  معدودی از واحد های صنفی مطبخ ،توجهی به این اصل نداشته و از مواد مرغوب  برای تهیه غذا استفاده نمی کنند  و با این ترفند قیمت غذای  خود را پایین تر از عرف بازار اعلام می کنند . بسیاری از مردم نیز توجهی به این مسئله نمی کنند و فقط به دلایل مالی ( پایین بودن قیمت ) اقدام به خرید غذای بی کیفیت می کنند و سلامت خود و خانواده شان را به خطر می اندازند .

وی افزود:این روش  جذب مشتری  به هیچ عنوان  توجیه ندارد  و با باور های دینی و اعتقادی و اصول حرفه ای کسب و کار در تضاد است . 

سلطان محمدی در ادامه به راه اندازی و تاسیس رستورانهای ممتاز و لوکس در منطقه اشاره کرد و افزود: جای خوشحالی دارد که رویکرد همکاران بنده در این صنف  هم جهت با نیاز بازار و مشتریان تغییر می کند.روند نوسازی و مدرن شدن تالارها و رستورانهای منطقه حکایت از آن دارد که متصدیان این واحد ها  شرایط و نیاز بازار امروز و سلیقه مشتریان را به درستی درک کرده اند و فضای  داخلی واحد های صنفی خود را متناسب با شرایط جامعه  بازسازی می کنند . این امر مهم باعث شده تا فرهنگ استفاده از خدمات تالارها در میان مردم رواج یافته و رضایت مندی عمومی  از این صنف در سطح جامعه بوجود آید . ما امیدوار هستیم که سایر رسته های تحت پوشش این اتحادیه صنفی شامل مطبخ ها،کبابی ها و جگرکی ها نیز ، همگام و همسو با شرایط روز جامعه حرکت کنند و زمینه رضایت مندی مشتریان را فراهم آوردند .

در ادامه این همایش آقایان سرهنگ تقی پور رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی ،رستمی  رئیس واحد بازرسی و نظارت اصناف استان البرز ،کریمی ،رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز و نماینده سازمان تعزیرات حکومتی و اداره بهداشت نیز در رابطه با مسائل حوزه کاری خود مطالب جامعی را بیان کردند که مورد توجه حاضران قرار گرفت .