ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

گفتگوی اختصاصی جام جم البرز با رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز
بهروز حصاری رییس اتاق اصناف البرز در این ایام اولا تاکید بر بازدیدهای همه روزه از اماکن عمومی داشت و هم قول تمامی کسبه مسائل پروتکل بهداشتی را در بالاترین سطح رعایت خواهند کرد. گفتگوی ما با ایشان را بخوانید:
تعداد صنوف وشاغلین در اصناف البرز چقدر است ؟
در بخش استانی 125000 واحد صنفی داریم که در قالب 125 اتحادیه و6 اتاق اصناف مدیریت می شوند . در شهرستان کرج 60 اتحادیه و ۸۰ هزار واحد صنفی وجود دارد. یک چهارم بافت جمعیتی استان را به طور مستقیم اصناف تشکیل می‌دهند که شامل نیروهای شاغل و خانواده آنها می‌شود.
رتبه جایگاه اتاق اصناف البرز در کشور چگونه است؟
کرج چهارمین شهر پرجمعیت کشور است و هر ساله به دلیل مهاجر پذیر بودن به جمعیت استان اضافه می‌شود و تعداد اصناف دراستان البرز وکرج بالاتر ازاستاندارد جهانی است. زمانی که ما تخلفات و بحث کالای قاچاق در واحدهای صنفی را بررسی نمودیم متوجه شدیم که بیشترین تخلفات مربوط به واحدهای صنفی فاقد مجوز می باشد با تشکیل تیمی صد نفره، کلیه واحدهای صنفی شهر را رصد نموده که چهار ماه طول زمان برد. در این مدت حدود ۱۹ هزار اخطاریه در شهر کرج صادرشدکه خوشبختانه از این تعداد،حدود ۸ هزار واحد صنفی جهت دریافت پروانه کسب به اتاق اصناف مراجعه نمودند. بررسی های ما نشان می دهد که بیشتر ناهنجاری‌هادر این بخش به علت عدم آموزش است و ما طی برنامه ای شروع به آموزش اصناف نموده ایم که این کار قدمی مثبت وحرکتی رو به جلودر قانونمند سازی واحد های صنفی وکاهش تخلفات صنفی بود. مهمترین اقدامات اصناف در خصوص مبارزه با بیماری کرونا چه اقداماتی بوده است ؟
ماه‌های پایانی سال گذشته ویروس کرونا به استان البرز وارد شد و با تصمیمات کشوری اصناف هم پای کار آمدند و بعد از کادر درمان اصناف بیشترین همکاری را در این زمینه داشتند البته بیشترین آسیب رانیزاصناف متحمل شدند. دولت در این حوزه کاری برای اصناف نتوانست اقدام مناسبی انجام دهدالبته دولت نیز بواسطه تحریم ها و مشکلات اقتصادی نتوانست به اصناف خدمات ارائه نماید به گونه ای که اصناف ازوام ها وثبت نام در سیستم کارا استقبال نکردند . به عنوان نمونه تالارهای پذیرایی بیشترین آسیب را در این شرایط متحمل شدند و افراد زیادی بیکار شدند . ما در ماه پنجم درکل کشور از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی رتبه سوم راکسب نمودیم و در ماه نهم رتبه اول را توانستیم به دست آوریم. همچنین در گزارشی دانشگاه علوم پزشکی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی اصناف کشوررا ۹۶ درصد اعلام نمودو نیروی انتظامی آن را 97 درصد اعلام کرد .معاونت بازرسی سازمان صمت نیز ۹6 درصد و به طور میانگین اصناف توانستند بالای ۹۶ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمایند.
برنامه های اصناف برای خریدهای پایان سال چیست؟
مردم ایران ملتی هستندکه از چالش‌ها ،گردنه ها و شرایط سخت عبور کرده اند .ودر این 42 سال پیروزی انقلاب در دفاع مقدس و شرایط سخت تحریمی مقاومت نموده اند و مردانه ایستادگی کرده اند. مردم شرایط موجود را درک میکنند و با ورود و ساخت واکسن ویروس کرونا شرایط این بیماری قطعاً بهبود خواهد یافت و ما قطعاً کرونا را شکست خواهیم داد.

ز تفاهم نامه اصناف ودادگستری کل استان بگویید ؟
از قدیم الایام کسبه امانتدار مردم بوده اند وآنها مرجع رسیدگی ، حل مشکلات مردم و رفع اختلافات بین آنها بوده اند. رییس کل دادگستری استان البرز ودادستان محترم نگرش مثبتی به این موضوع دارند والبته با دستور حجت الاسلام رییسی اصناف نیز تمایل به بازگشت به نقش قدیمی خود را دارند وما آمادگی خود را در این قضیه اعلام نموده ایم . قطعاً با ورود اصناف به حل مسائل ومشکلات مردم ورودی پرونده ها به دادگاههای استان کاهش خواهند یافت
ما در بحث سلامتی مردم با کسی شوخی نداریم و رعایت پروتکل های بهداشتی در اصناف را به جد پیگیر هستیم واصناف متخلف راپلمب خواهیم نمودالبته خوشبختانه بیشتر اصناف با شرایط پروتکل ها آشنا هستند.
راه های ارتباطی و تلفن مستقیم مابا مدیریت بازرسی می تواند می توانند مردم ارتباط برقرار کنندکه در این زمینه ما نمره قبولی گرفته ایم. به بسیاری از اصناف با بستن مغازه های خودآسیب‌ زیادی وارد شد به عنوان نمونه گلفروشی ها اصل سرمایه آن ها طی چند روز ازبین رفت وهمینطور قنادی ها که در ایام عیدخیلی متضرر شدند و اصناف بازنده اصلی بحران کرونا بودند.
برای گران فروشی ومبارزه با آن در ایام عید چه برنامه‌ای دارید؟
باید بین گرانی و گرانفروشی وجه تمایز قائل شد. واسطه‌ها و دلال‌ها از شرایط گرانی سوء استفاده می‌کنند ما در قالب قرارگاه شهید سلگی با همکاری فرمانده سپاه امام حسین(ع) شهر کرج را به 52قسمت تقسیم کردیم و هر اتحادیه سه نفر از اعضای هیئت مدیره به همراه یک نفر ازنیروهای بسیج اصناف یک قسمت را در اختیارشان گذاشتیم که به صورت روزانه بحث پروتکل ها و گرانفروشی، احتکار، عدم نصب اتیکت و فاکتور فروش را رصد می کردند و رتبه برتر ما نیز به دلیل حجم گسترده این بازرسی‌ها بوده است.البته بیشترمشکلات گران فروشی در اختیار اتاق اصناف نیست . همچنین مصرف‌کنندگان نیز باید در خرید خود دقت نمایند و پیش از مصرف خرید نکنند و از هجوم به مراکز خرید خودداری نمایند. امیدوارم که توانسته باشیم در جهت رفاه حال مردم و اهداف انقلاب تلاش کرده باشیم.