ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

amr b maroof 2اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان  البرز چهارشنبه یازدهم مرداد ماه سال جاری با حضور در دفتر ریاست اتاق اصناف ،پیرامون معضلات فرهنگی جاری در  سطح شهر و راهکارهای پیشگیری از منکرات در جامعه و امر به معروف ،بحث و گفتگو کردند .

 درآغاز این نشست حمید کریمی رئیس اتاق اصناف به تشریح اقدامات و برنامه های فرهنگی اتاق اصناف در راستای سالم سازی فضای کسب و کار و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه  پرداخت . وی در همین رابطه گفت : اصناف بعنوان بخش بزرگی از جامعه ،نگرانی ها و دغدغه های مسوولان فرهنگی  ،پیرامون  تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگ مبتذل غربی به کشورمان را درک می کنند و خود نیز برنامه های جامعی را در همین رابطه در دستور کار دارند .

وی افزود : اتحادیه های مرتبط با تولید و توزیع پوشاک ،چایخانه دارن ،قنادان ،پزندگان و چندین اتحادیه دیگر به طور مرتب  و با همراهی ماموران زحمتکش نیروی انتظامی ،گشت های مشترک بازرسی از واحد های صنفی را اجرا می کنند . گشت های بازرسی توام با  تذکر لسانی ، یادآوری قوانین نظام صنفی به متصدیان واحد های صنفی و در صورت مشاهده مواردی از تخلف ،پلمپ و برخورد قضایی با فرد متخلف است .

کریمی افزود : برگزاری همایش های مختلف با موضوعات فرهنگی و آموزشی یکی دیگر از برنامه های این اتاق است که در ایام مختلف سال و با همکاری اتحادیه های صنفی برگزار می شود. در غالب این گردهمایی های صنفی ،کارشناسان مذهبی ،در جمع ما حاضر می شوند و دستورات دین مبین اسلام را برای حاضران تشریح می کنند . همچنین از طریق ابزارهای اطلاع رسانی و رسانه های محلی شهر کرج ،بارها پیرامون همین مسائل و خطرات تهاجم فرهنگی برای کشورمان صحبت کرده ایم .

وی افزود : برنامه های فرهنگی اتاق اصناف طی چند سال گذشته بسیار فراگیر بوده است و تشریح جزئیات این برنامه ها به فرصت بیشتری نیاز دارد .اما به طور کلی باید گفت که بخش اعظمی از فعالیت های اصناف روی  مسائل فرهنگی ،مبارزه با تهاجم فرهنگی و سالم سازی فضای کسب وکار مطابق با معیار ها و عرف جامعه اسلامی  متمرکز شده است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت غیر قانونی دستفروشان در سطح شهر کرج اشاره کرد و افزود : بارها و بارها در خصوص معضلات پدیده دستفروشی و تنش هایی که این مسئله در جامعه ایجاد کرده است ،سخن گفته ایم و مراتب اعتراض اصناف را از رواج این پدیده مخرب اجتماعی در شهر به گوش مسوولان رسانده ایم ... اما متاسفانه هیچ تصمیم قاطعی در خصوص جمع آوری یا ساماندهی دستفروشان انجام نمی شود .این در حالیست که بستر آرام و ایمنی برای  فعالیت دستفروشان در حاشیه خیابانها و توزیع انواع کالاها و محصولات بی کیفیت و مغایر با شئونات اسلامی وجود دارد و به دلیل گستردگی فعالیت دستفروشان ،متاسفانه امکان کنترل و نظارت بر آنها نیز وجود ندارد .

در ادامه این نشست حجت الاسلام انصاری مسوول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان البرز نیز در سخنانی از تلاشهای اتاق اصناف تشکر کرد و افزود : نگرانی های تمامی ما در این حوزه مشترک است و امیدواریم که بتوانیم با همدلی و اجماع نظر ،راهکاری اساسی برای مقابله با ناهنجاری های فرهنگی پیدا کنیم و از گسترش معصیت و گناه در سطح جامعه جلوگیری کنیم.

وی افزود : گاها این تصور وجود دارد که برای مقابله با ناهنجاریها باید به برخورد قهری متوسل شویم .و تمام جامعه را با یک چشم نگاه کنیم ، که البته این دیدگاه اشتباه است و مسائل را پیچیده تر خواهد کرد ،چرا که اگر اینگونه بود پیغمبر گرامی اسلام نیز در برخورد با معاندان مدارا نمی کرد . اگر ما به راه و روش پیامبرمان عمل کنیم و رفتارمان توام با مهربانی و گذشت و به هدف ارشاد باشد ،به یقین نتیجه بهتری حاصل خواهد شد .

وی افزود :ستاد امر به معروف و نهی از منکر به صداقت و یکدلی اصناف ایمان دارد و تلاشهای انجام شده توسط شما را قابل قدردانی می داند .اما باید تلاشهایمان را گسترده تر و هدفمند تر کنیم .به گونه ای که بازتاب آن در سطح جامعه ملموس باشد .

وی خاطر نشان کرد : باید فرهنگ کسب و کار صحیح و نان حلال و ثمرات پر از خیر و برکت آنرا برای نسل جوان مشخص کنیم و مسیررا برای  برای فعالیت سالم آنها روشن کنیم که شیرینی فعالیت شرافتمندانه و حلال را احساس کنند .

در ادامه این نشست پیشنهاد راه اندازی اتاق فکر با مشارکت بخش های مختلف دولتی با رویکرد اجرای امر به معروف و نهی از منکر و اجرای طرح شش ماهه محله سالم .مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

همچنین آقای حمید کریمی آمادگی خود را بعنوان نماینده تام الاختیار اتاق اصناف در ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد .

 

شایان ذکر است که روسای اتحادیه های پزندگان ،چایخانه داران و پوشاک فروشان کرج نیز در این نشست به تشریح اقدامات فرهنگی انجام شده پرداختند . اجرای گشت های منظم بازرسی از واحد های صنفی پوشاک با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی ،نصب دوربین های مداربسته در واحد های صنفی چایخانه سنتی و امکان رصد ورود و خروج افراد در این اماکن ... فعالیت باغ تالارهای  فاقد پروانه کسب  و برگزاری مراسم مختلط به طور غیر قاونی در این اماکن از دیگر عناوین مطرح شده در این نشست بود .


amr b maroof 1

amr b maroof 2

amr b maroof 3

amr b maroof 4