ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

komisiuneghtesadiرییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد واحدهای صنفی کشور را صنوف تولیدی تشکیل می دهد که در صورت حمایت ، این بخش می تواند ظرفیت اشتغال را تا ۴۰ درصد افزایش دهد به شرطی که حمایت ها به صورت عملی انجام شود.

 علی فاضلی در نشست اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با مسئولان اتاق اصناف ایران بر لزوم حل مشکل واحدهای صنفی کشور از طریق حمایت های عملی دولت و مجلس تاکید کرد.

فاضلی در این نشست که در محل اتاق اصناف ایران برگزار شد، از همراهی و همکاری اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در سه سال گذشته تشکر کرد و گفت: سال گذشته برای ۲۷۵ هزار واحد صنفی صدور و تجدید پروانه کسب داشتیم .

وی افزود: از آمار یاد شده  ۵۷ هزار پروانه کسب در قالب کارآفرینی است که ایجاد ۱۵۰ هزار شغل را شامل می شود . همچنین رقم قابل توجهی باطلی پروانه کسب نداشتیم اما تغییر شغل وجود داشت؛ تغییر شغل هم دو گونه بود که برخی فصلی و برخی تبدیل به شغل و یا فعالیت دیگر بودن که مهم این است تعطیلی نداشتیم.

فاضلی با انتقاد از آمار بالای واسطه گری غیرمطلوب در کشور، این مسئله را به زیان اقتصاد کشور خواند و  گفت: متاسفانه شاهد نزول بنگاه های تولیدی و افزایش واسطه گری هستیم که برای اقتصاد کشور مطلوب نیست.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات صنوف از جمله مسایل مالیاتی حل شده است، افزود: در مواردی نیز مانند بحث مالیات صنوف تهران تا ۶۵ درصد تعامل صورت نگرفته اما هنوز در مورد ۳۵ درصد مشکل وجود دارد که مربوط به قانون نیست و دخالت نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: اصناف برای ایجاد شفاف سازی در بحث مالیات، در نصب صندوق های مکانیزه اعلام آمادگی کردند و ۹ ماه زمان صرف شد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم؛ اما ایجاد برخی حاشیه ها سبب می شود این اقدام ملی متوقف شود.

رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به نامگذاری سال جاری به اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال از سوی مقام معظم رهبری با بیان اینکه اصناف در حلقه آخر تولید قرار دارند، گفت: طی سال های گذشته واردات کالا کاهش یافته اما در نگاهی دیده مشاهده می کنیم که تولید با رکود مواجه شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد ، افزود: با اینکه همه کالاهای مورد نیاز در کشور به وفور وجود دارد اما قاچاق عرصه گسترده تری نسبت به واردات رسمی دارد.